söndag 15 februari 2009

Kränkning av passagerare?

Vilka lallare är det som håller till på Konstfack? En del av mig tycker att de två projekt som varit i blåsväder senast är rätt intressanta, den andra delen av nig förvånas över att studenterna är så verklighetsfrånvända att de tror att de kan komma undan skadestånd och eventuella anmälningar. Klart som korvspad att studenterna själva ska få stå för de kostnader det medfört samhället. Sen kan de väl hoppas på att någon inbiten konstälskare väljer att slänga upp 100 000 för filmen i fråga. Vad psykstudenten i fråga ska sälja är jag mer frågande till.

Sen är det otroligt störande att Olof Glemme hänvisar till den otroliga kränkningen som passagerarna upplever under aktionen. Den kommentaren kränker mig. Jag mår dåligt. Man blir inte kränkt av att ngn krossar ett glas i tunnelbanevagnen. Om något så börjar man kanske ifrågasätta sitt eget civilkuragé när man inte ingriper. Men att kalla detta kränkning är väl att ta i. Kränkade som sagt. Jag skulle sett det som ett utmärkt tillfälle att fråga va fan snubben/gumman höll på med och förhoppningsvis lyckats locka till mig lite behov av självförsvar så jag själv kunde kastat ut idioten genom fönstret.


SvD, DN, Aftonbladet

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med!

Och det här verkar vara utställningen som det visades på:

http://www.konstfack.se/content/1/c4/45/50/Studenter_varutstallning_08.pdf

NUG kallas han tydligen eller Magnus Gustafsson

http://varutstallning08.konstfack.se/fine-art/magnugs-nugstafsson.html

Alex sa...

Jag undrar bara varför de kränkta passagerana inte träder fram och vittnar om det de var med om? För filmen visar att det fanns folk ombord!

Anonym sa...

Nu har "Nug" blivit polisanmäld. http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article4440223.ab

Hoppas han får betala hela skiten själv så kanske han tänker efter före nästa gång. Men så flummig & dum i huvudet som han verkar vara tvivlar jag på det.

Står lite om hans essä:

"Essän ska enligt kursbeskrivningen vara vetenskaplig men enligt Expressen.se består ungefär två helsidor endast av texten "bla-bla-bla".

I essän beskriver också studenten sin syn på graffitikritiker:

"Om det kostar samhället så jävla mycket, skit i att tvätta bort det, folk har väl ganska bra om man har tid att gnälla över att en yta färg har bytt yta, stackars bostadsrätt!"

Studenten fick betyget godkänd för essän."

Jag uppmanar alla konstnärer att överösa "Nug"s hus, cykel, bil eller andra ägodelar med konst. Eller ännu bättre, gör konst av "Nug" själv. 10 veckor på intensiven är en passande installation. Då hinner många att se den.

Om han klagar så har han ju det väl ganska bra.